O-intervall Moseidvarden (2019-06-02)
Aeg: 51:29
Keskmine pulss: 146
Maksimaalne pulss: 167
Fokus for økta å løpe så fort som mulig, men hele tida med nok kontroll o-teknisk, dvs. hele tida

- ha en plan
- vite hva jeg var på vei mot
- vite at jeg løp i riktig retning

Intervall 1:
1) Fulgte stien litt, over på ryggen, mot høyrekanten av kollen og retning mot posten mens jeg kikka etter kollen i forkant og myra til venstre. Så kollen foran posten tidlig.
2) Retning mot kollen foran posten. Nølte litt inn mot posten fordi jeg først så en liten stein som jeg lurte på om kunne være posten.
3) Retning mot kollen med skrenter, men runda litt høyre og valgte å dra ut på stien fordi det var en del kratt i de diffuse myrene. Kunne nok dratt av stien et par meter før, men venta til det flata ut, over myr, kolle og myr og så retning mot platået med posten.
4) Så ikke så fint ut nede i lia, så valgte å holde høyden. Tror det var greit, men burde lagt meg litt mer til høyre da jeg så den lange grå kollen, for å unngå litt opp og ned. Passerte myrkanten og holdt retningen mens jeg kikka til venstre etter vinkelskrenten.

Intervall 2:
6) Retning over smal gul myr til neste gul myr. Burde derfra vært råere og sikta direkte mot myra foran posten (også stor oppfangende kolle bak), men tok med meg kollen etter den andre myra, og ryggen etter denne som mellompunkt.
7) Usikker på om det var noe vits i å følge stien, som uansett var mest myr, men tenkte det fort kunne være litt kvist og kvast under ledningen. Dro opp på kollen ved den lille kollen i myra, kryssa den diffuse myra og så kollen bak posten fra hjelpekurveryggen.
8) Vinkla ut i forhold til myr/søkk, sjekka retningen og så kollen med posten tidlig.

Intervall 3:
10) Retning, ned til myra, til venstre for kolle og til høyre for den store kollen og ned i den diffuse myra. Kom til en skrent jeg ikke helt klarte å bestemme retningen på. Kom til at det måtte være skrenten til høyre for posten, runda "hjørnet" og fant en ny skrent der. Fortsatt litt usikker og ble stående og kope litt før jeg kom til at jeg sannsynligvis ikke ville bli noe klokere uten en mer nøye synfaring, og løp derfor videre.
11) Litt usikker på om jeg hadde vært rett på 10.post, og dro derfor ned mot bekken istf å sikte rett mot myra/søkket foran posten. Kom ned ved myra i grøftesvingen, korrigerte kursen mot den åpne myra før posten og så opp på ryggen.
12) Retning og prøvde å tråkle meg fram mot søkket/skrentrekka i ringkanten. Omtrentlig kontroll her, klatra opp, så høydepunktet til høyre og skjønte at jeg skulle litt til venstre.
13) Retning, og fikk egentlig blikkontakt med der jeg ville passere høyrekanten av ryggen midtveis allerede fra ryggen rett etter 12.post, men ble en venstre-høyre-manøver for å komme seg dit pga hindringer. Kom meg inn i det store søkket med myra, deretter langs skrentrekka, forbi den lille kollen og ned i posten.
14) Skrått ned mot myra og så høydepunktet da jeg kom ned.

Intervall 4:
16) Retning, passerte søkk med diffus myr, kom meg opp på ryggen og fulgte den ut til posten.
17) Retning mot høyrekanten av kollen. Måtte jobbe aktivt med framdriften, og syntes jeg klarte det rimelig bra. Retning videre mot søkk med diffus myr og la meg fange opp av ryggen bak.
18) Skrått ned på stien. Traff en turgåer, og begynte å tenkte på om dette var hovedstien ned mot Smååsane. Mista litt fokus, kikka til venstre etter stupet, men fikk ikke helt tak på det. Antok jeg var forbi, tok av stien og kom ned i ei myr. Tenkte at den var merkelig gjengrodd, og burde iallfall stoppa og lest meg inn da det gikk et søkk nedover i enden av myra. Men fortsatte ned til myr m/grøft før jeg skjønte at jeg var for langt til høyre og måtte klatre over ryggen foran meg for å komme over i riktig søkk.
19) Retning. Så stien tidlig, men overså et vindfall på veien og satte meg litt unødvendig fast. Fra stikrysset retning mellom myr og kolleparti og kikka etter den lille kollen nede i myra. Runda til høyre for denne, opp til høyre for steinen på hjelpekurva og kikka etter stein bortafor høydepunkt.

Intervall 5:
21) Slakt venstre og sikta mot kollehjørnet ved inngangen til myrdraget. Fulgte myrdraget og opp på nesa.
22) Vinkla over kollen, retning langs myrkanten og forbi 2Xkolle til venstre.
23) Retning mot høyrekanten av første åpne myr, og videre mot venstrekanten av kollen berg i dagen mens jeg prøvde å løpe der det så best ut. Ned langs venstrekanten av søkket etter kollen til myra. Litt usikker på hva som var hva på andre siden av myra, til jeg klarte å plassere kollen (m/skrent) foran posten.
24) Ut i første myrdrag, fulgte draget videre i diffus myr, og så videre opp ryggen med øyekontakt med myrdrag og skrent til høyre. Hadde håpa å få med meg steinen, men så den ikke og sikta videre litt til høyre for toppen. Så høydepunktet foran posten, og dermed bare å runde dette og finne steinen.
M) Holdt høyden ut mot slepet. Burde kanskje tatt bittelitt høyde i starten for å komme litt mer oppå, men var rimelig greit å løpe i lia. Skjønte sånn omtrent hvor jeg passerte slepet, og kurs videre på tvers av søkkene med plan om å bruke myra nedenfor posten til å lese meg inn. Fikk øye på myra, og fant dermed posten greit, selv om steinen lå litt skjult i et kratt. Fortsatte draget opp til starten igjen.

Alt i alt ei rimelig bra økt. Klarte store deler av løypa å orientere slik jeg vil, med en del forenkling, men likevel kontroll nok hele veien. Kunne noen steder vært enda råere til å forenkle, men det er tross alt bedre å gjøre noen småfeil den veien enn å overforenkle og gjøre større blemmer pga det. Mest irritert over feilen på 18.strekket. En konsentrasjonglipp, som med turgåeren her, kan skje, men burde reagert litt før da myr ikke så ut som den skulle, og iallfall da det gikk nedover fra enden av den.

Fysisk en grei dag. Ikke superpigg etter mye trening i det siste, men såpass bra trøkk i beina at jeg tror det er håp om at ikke grunnformen er så aller verst, og at det er håp om grei form med litt mer overskudd i tillegg.
Kuva kommentaarid (0)

O-intervall Moseidvarden (2019-06-02) O-intervall Moseidvarden (2019-06-02)