NC mellom (23.09.2017)
Tid: 39:26
Gj.sn. HR: 167
Maksimum HR: 176
Etter å ha vært litt for forsiktig i orienteringa på NM mellomdistanse, var dagens oppgave å jobbe med å være mer offensiv inn/ut av postene.

1) -4 (1) God tid til å få oversikt over førstestrekket fram til startpost. Retning opp langs kollen, passerte en post ved høydepunktet og ned i søkket.
2) -7 (1) Retning over kollen til søkket/gulflekken. Holdt høyden til neste søkk, så myra til venstre og opp på kollen.
3) -4 (1) Retning over over toppen av kollen, kontroll med det halvåpne området og ned i søkket.
4) +2 (4) Retning mot neste kolleparti. Passerte den lille kollen, men oppdaga plutselig at jeg var på feil kurs. Fikk retta opp, så myra og fulgte søkket til posten.
5) +43 (28) Retning over kollen og ut til enden av ryggen. Synes det var litt grønt også der jeg gikk ned, men skjønte det var feil da det ikke var noen post der. Kom meg opp igjen, så at jeg sannsynligvis skulle til enden av neste rygg og kom meg dit, men brukte litt tid pga dårlig løpbarhet. Tapte ca. 40 sek.
6) +1 (2) Retning over myra og videre opp lia. Kontroll med platåen m/høydepunkt der jeg gikk opp. Litt usikker da jeg kom opp på toppen, men så ut som det høyeste punktet lå litt til høyre, så korrigerte litt venstre og fant kollen med posten bak.
7) - (1) Ut myra og videre opp søkket. Deretter hovedsakelig å holde høyden bort til søkket før posten. Fulgte dette opp og runda de verste vindfallene på det åpne området inn i posten.
8) +3 (5) Retning opp lia. Stoppa opp da jeg syntes jeg var kommet langt nok, ble usikker, men dro noen meter til høyre og fikk øye på posten. Hadde kanskje vært bedre å ta posten litt fra høyre opp søkket?
9) -1 (1) Ville oppom hogstfeltet før posten for å få en sikker inngang, men gjennomføringa ble altfor vinglete. Bra første del med retning, fulgte den lille stien og retning videre. Men burde nok like gjerne dratt opp på myra når jeg skulle opp på hogstfeltet. Da jeg nærma meg det store søkket, slurva jeg med retningen og dro altfor mye høyre. Kom meg etter hvert ut på hogsten og tok sikte på venstrekanten av kollen. Hadde først tenkt å dra rett på derfra, men ombestemte meg til å følge søkk/myrsig ned til myra og opp på kollen derfra. Tror dette var en bra inngang, men burde da dratt på høyresiden av kollen med en gang. Så ikke optimal gjennomføring, men vanskelig å si hvor mye jeg tapte på dette når ingen ser ut til å ha truffet veldig bra her.
10) +5 (2) Retning mot kollen. Over denne og ut ryggen. Retning derfra og så posten ganske tidlig.
11) +9 (4) Bestemte meg for å holde høyden mer eller mindre. Så kollen til venstre før bekkesiget og deretter ned mot platået. Så ikke at den utydelige stien starta på hitsiden av dalen, så kryssa søkket ved steinene. Klatra opp. Tenkte i hovedsak å basere meg på retning mot posten, men traff enden/fortsettelsen av den utydelige stien, og dermed bare å holde høyden mot søkket og posten. Men burde sett og fulgt stien rundt dalen siste del av strekket.
12) +55 (6) Opp og over hogstfeltet. Litt dårlig retning videre, men fikk korrigert kursen og kom meg ned i myra. I kanten av myra var det imidlertid slutt på moroa. Fikk en kvist som sveipa over øyet og tok med seg den ene linsa. Innså at dette var lite gunstig, men tenkte jeg måtte prøve å fullføre best mulig. Sleit med å se noe som helst i starten, og vingla meg fram til jeg kom til myra ved den lille kollen og gjenvant litt av kontrollen. Videre over myra, opp til skiløypa og opp ved enden av myra. Sleit imidlertid med å få oversikt, og dro opp litt langt til høyre og måtte en del til venstre før jeg fant posten.
13) +7 (9) Vakla meg ned lia og fulgte kanten.
14) +6 (7) Ned på skiløypa. Kom litt langt høyre, men kom meg ut på myra. Var i ferd med å få igjen litt av gangsynet ettersom hjernen vel skjønte at tåka fra det venstre øyet bare måtte kobles ut. Kom meg opp på kollen og fant posten greit.
15) +13 (7) Dro ut i søkket og ned mot myra for å gjøre det enkelt. Gikk sakte nedover, men heldigvis var ikke bunnen altfor ujevn, så det gikk brukbart selv med manglende dybdesyn. Litt dårlig retning fra høydepunktene, men traff søkket og fulgte kanten ned.
16) +24 (21) Manglende oversikt og mye kaving, og klarte å sette meg fast i skrenten midtveis. Kom meg omsider opp på toppen. Burde klart å gjennomføre bedre her.
17) +27 (4) Fikk for meg at søkket var så dypt at det måtte rundes, men burde jo bare løpt rett på. Gikk sakte ned til myra, men deretter ble det enklere både å få oversikt og å løpe. Kom meg opp på skiløypa. Så skrenten og steinen oppe i lia, og visste dermed hvor jeg skulle opp.
18) +4 (3) Opp på rulleskiløypa. Prøvde å stå på selv om jeg var sikker på at løpet var kjørt mtp en god plassering. Fikk imidlertid noen oppmuntrende tilrop da jeg nærma meg posten, og etter å ha vurdert muligheten for at noen prøvde å lure meg til å spurte, bestemte jeg meg for at det var verdt å stå på helt til mål.
M) +5 (5) Heldigvis mest jevn gressbunn, slik at jeg slapp å framstå som totalt snublefot.

Var på forhånd usikker på om jeg huska hvordan man skulle orientere i trønderterreng. Ble litt oppmuntra da jeg ankom samlingsplass og skogstypen omkring virka kjent, og da jeg kom ut i løypa dukka heldigvis gammel kunnskap opp med en gang. Med unntak av 5. og delvis 9.strekket, er jeg bra fornøyd med første del av løpet. Synes jeg klarte å være bra offensiv både inn og ut av postene på mange av strekkene. Linsetapet på 12.strekket var bare veldig irriterende. Innser at jeg kanskje burde investere litt tid i å trene på rask innsetting av reservelinse, samt ha dette med meg også på kortere løp enn langdistanser. Uansett er det kjipt å bli minna på hvor handikappa man er når hjelpemidlene svikter, men man kan vel ikke gjøre så mye annet enn å forbanne dårlige gener og håpe dette ikke skjer altfor ofte.

Vis kommentarer (0)

NC mellom (23.09.2017) NC mellom (23.09.2017)