VM stafett (07.07.2017)
Tid: 36:30
Gj.sn. HR: 172
Maksimum HR: 184
2. etp (Ingjerd M, MA, Anne Margrethe HN). Planen for løpet var rett og slett å komme meg raskest og sikrest mulig fra start til mål, dvs. orientere sikkert og selvstendig hele veien. Jeg var litt usikker på om jeg ville klare å nullstille etter løpet i går, men da jeg våknet på morgen og videre fram mot start føltes jeg meg konsentrert, nervøs og klar for et nytt løp.

1) Jeg hadde forberedt meg både på å gå ut seint og tidlig, og å gå ut i gruppa fra 3.-5.plass, sammen med Latvia og Russland, føltes som en bra start. Knota litt med å komme meg inn i skogen, men merka at jeg ikke tapte så mye til de andre lagene. Kom meg opp til kollen, og derfra så man posten.
2) Retning mot veien. Traff igjen Latvia og Russland, som hadde hatt annen gafling. Følte meg litt usikker på hvor jeg passerte veien, men trodde jeg så gropa til venstre, og videre stemte det med at vi kryssa et slakt søkk, så da var det bare å stole på retningen og dumpe ned i posten.
3) Retning og ned til bunnen
4) Retning mot veien. La meg litt til venstre fordi det så finere ut å løpe oppe på ryggen. Merka at latvieren dro mer til venstre og russeren til høyre, men fortsatte å konsentrere meg om egen orientering. Kryssa stien og videre ut på veien. Fulgte veien til krysset, retning mot den store gropa, fulgte ryggen ut, ned i sadelen mellom gropene og til høyre opp på nesa.
5) Kanskje starta det allerede med tanken som slo meg allerede på vei inn mot 4.posten: I dette området mista jeg kontrollen et stykke i går. Samtidig kunne det også gått annerledes om jeg hadde analysert mellomdistansen mer nøye – men samtidig tilsa all tidligere erfaring et den beste måten å nullstille etter et godt løp/resultat var å legge det bort til etter nest løp. Det som skjedde videre, var iallfall at jeg gjorde samme feil som på mellomdistansen (og som jeg ikke klarte å lese av kartet og forstod før jeg kikka på det forstørra kartet på nettet): Jeg tolka den mørkegrønne gropa som en kolle, og trodde jeg løp opp over denne selv om jeg merka at jeg kanskje dro noe mer til høyre enn kompasset viste. På toppen merka jeg at retningen ikke stemte, og korrigerte litt venstre før jeg dro ned mot søkket/flata før posten. Nå var jeg allerede blitt noe usikker, både fordi kurvebildet ikke hadde stemt helt (trodde hele tiden jeg lå lenger til venstre) og fordi jeg hadde merka at jeg var kommet ut av kurs og måtte korrigere. Men nå skjedde det som førte til full kortslutning: Da jeg kom ned i det jeg trodde var grop/flate før posten (men som egentlig var dalen som går sørover) tolka jeg det som i virkeligheten var kollen et stykke sør for ringen (med figurgrense over seg) som den lysegrønne kollen borte ved 5-tallet. Det gule området mellom meg og posten, trodde jeg var de halvåpne områdene lenger nord. Dermed begynte jeg å leite etter posten på alt som kunne likne neser i passende avstand og retning fra denne kollen. At alle potensielle neser vendte feil vei, og det selvsagt ikke var noen post der, bidro til stigende fortvilelse og panikk. Og i stedet for å plante beina i bakken og tenke logisk, fikk jeg for meg at jeg kunne ha havna på ryggen nordøst for posten. Jeg dro dermed sør/sørøstover, inn i søkket. Inne ved gropa i dalen klarte jeg imidlertid endelig å lese meg inn på rett plass, kom meg ut på flate igjen, over det gule området og ned i posten. Ut fra GPS-en ser det ut til at jeg tapte ca 1.45 på bommen.
6) Prøvde å si til meg selv at tapt var tapt, og at jeg bare måtte orientere stødig herfra. Retning til veien, inn langs kollen og opp på ryggen, og fulgte denne ut og ned til kollen.
7) Tenkte jeg måtte komme meg opp, men ble i stedet liggende og vase nede i lia. Tapte fort 20 nye sekunder på dette. Etter skiløypa løp jeg inn langs høyrekanten av kollen, til jeg ble fanget opp av søkket.
8) Klarte fortsatt ikke helt å samle meg. Kryssa den første gropa og tenkte jeg skulle se den gule stripa jeg skulle krysse. Så aldri denne, men hadde synskontakt med skiløypa til høyre, kom meg greit til gropa før posten, over nesa og til posten.
9) Syntes det så unødvendig ut å dra opp til venstre, så ville holde høyden mot gropa før ringen og videre rett på. Mener jeg kikka på kompasset også, men kan ikke ha vært nøye nok med dette. Fikk mistanke om at jeg var for langt ned da jeg kryssa det siste søkket uten å se noen grop. Klarte ikke fastslå hvor jeg var, så tenkte det bare var å komme seg ut mot oppløpet. Så der straks at jeg var for langt ned, men problemet var at det var klint et gjerde inn mot bushen hele veien opp mot posten. Sett i ettertid burde jeg bare klatra over gjerdet, men i stedet kjempa jeg meg fram på innsiden av det. Da jeg endelig nådde enden av gjerdet, hekta jeg foten i en ledning, og da jeg rykka til meg foten, dro jeg med meg ei kasse av typen fylt med teknisk utstyr av noen art. Rakk å tenke at der røyk den meldeposten, mens en funksjonær kom ilende til. Tapte igjen ca. 20 sek.
10) Den siste feilen gjorde et fortvilselse gikk mer over i sinne, samtidig som arenapasseinga ga mulighet til å samle tankene. Innså at altfor mye allerede var tapt, men at det eneste jeg kunne gjøre nå var å løpe sikkert resten av løypa og gi alt i den grad o-teknikken tillot det. Burde kanskje vært nøyere med kompasset i starten, men valgte i stor grad å løpe der det så best ut og leste meg greit inn da jeg kryssa den første stien, korrigerte litt venstre og fortsatte på retning mot og ned i den store gropa. Videre skrått over ryggen og inn i neste grop. Syntes jeg hadde løpt langt, og nølte litt før jeg innså at jeg skulle litt videre, fikk tak på innerkanten av søkket og kom meg opp på kollen. Gikk nok 10-15 sek på nøling her, men fornøyd med at jeg beholdt roen.
11) Over venstresiden av gropa, opp på ryggen, videre ut ryggen som førte mot posten og fulgte denne til jeg så posten til høyre.
12) Retning opp på kollen og til venstre for den høyeste toppen. Retning videre mot det åpne området ved posten. Måtte klatre gjennom noen vindfall for å komme meg ut på dette, og tenkte at her gikk det helt sikkert et pansertråkk et annet sted. Ute på hogstfeltet var det imidlertid overraskende lite entydige tråkk, og måtte orientere helt fram. Men traff rett i.
13) Igjen mangel på entydig tråkk, og selv om det var for oversiktlig til å bomme mye, var jeg fornøyd da jeg traff rett i.
14) Så ingen gode forenklingsmuligheter, så bestemte meg for mer eller mindre rett på. Ryggen bort til hytta, og valgte deretter å utnytte småstiene fram til den store, grønne gropa. Burde her muligens heller tatt en høyresving om gropene, men ser ikke ut som det skilte så mye. Videre langs venstrekanten av denne, over ryggen og gjennom 2 X hvit grop. Deretter opp på ryggen og bare å følge denne. Ble imdlertid litt usikker inn mot posten, og holdt på å forveksle den lille gropa foran posten med gropa med gaflingspost L. Men innså heldigvis at dette ikke stemte med retning og fant posten greit.
15) Ut søkket. Godt kjent siste del av strekket…
16) Retning. Kontroll med de halvåpne områdene og gropa til venstre.
17) Ut på stien, til stikrysset, ut kollen og retning mot det store søkket.
18) Ut på den gule stripa

Skikkelig dårlig følelse å ødelegge for laget på denne måten i en VM-stafett. Tror dessverre mye kunne vært annerledes om jeg hadde klart å gi Anne Margrethe et bedre utgangspunkt og ro til å komme inn i løpet, i stedet for å sende henne ut jagende minuttet bak siste båt i tettrion (og milevis bak teten). Det hjalp litt da jeg endelig fant ut hva jeg faktisk hadde gjort (at bommen ikke bare var bygget på rein fantasi), men likevel utilgivelig at jeg ikke klarte å plante beina i bakken og redusere tidstapet til maks 20-30 sek. Er heller ikke fornøyd med at jeg fortsatte å stresse og pådro meg nye tidstap til 7. og 9.post. Da hjelper de lite at løpet var ok fram til 4.posten og etter passering. Et dårlig o-løp er selvsagt ikke verdens undergang, men spesielt kjipt å gjøre en slik feil i en stafett og komme hjem skuffa og frustrert fra et mesterskap som helt klart også inneholdt ting man burde glede seg over.

Vis kommentarer (0)

VM stafett (07.07.2017) VM stafett (07.07.2017)