VM mellomdistanse (06.07.2017)
Tid: 34:51
Gj.sn. HR: 177
Maksimum HR: 184
Etter å stort sett ha løpt stabilt på mellomdistanse siden i fjor høst, følte jeg at jeg hadde bygget opp en solid (men svært distansespesifikk) selvtillit på denne distansen. Følte også det var et terreng som passet meg bra, og selv om de største forventningene og fokuset var knytta til å klare å gjennomføre et bra løp, håpet jeg dette eventuelt kunne gi en plassering rundt topp 6. Men på startstreket var fokuset uansett på gjennomføringa: Ta meg tid til å få oversikt over kurvebildet, gode retninger og å stole på egen orientering/løpe med selvillit strekk for strekk gjennom 21 poster.

1) (+11) Fikk oversikt over 1.strekket på vei til startpost. Vurderte en venstresving for løpbarhetens skyld, men valgte rett på for å lette orienteringa. Retning til søkket midtveis. Deretter retning videre mot posten med en liten venstresving rundt den verste grønten. Følte meg usikker og nervøs bortover mot posten, men roa meg da posten dukka opp og løpet dermed var i gang.
2) (+14) Retning mot veien. Opp på kollen, kryssa søkk og rygg, ned i gropa og nøye med å sjekke retningen før jeg dro opp i enden av gropa.
3) (+1) Retning mot gropa og passerte mellom stor og liten grop. Retning videre. Klarte ikke se noe tydelig platå, så stolte på kompasset og ble greit fanget opp av gropa.
4) (+47) Retning ut ryggen til veien. Inn ved kollen med jordskrent. Derfra kurs mot den store gropa før posten. Ble litt usikker på om jeg var kommet ned i riktig søkk og stoppa opp. Ble litt beroliga da jeg så noen åpne områder, og kom til at jeg uansett bare måtte løpe og se om søkket endte i den store gropa. Det gjorde det, men var for unøyaktig med retningen fra enden av gropa, og kom opp på kollen for langt til venstre. Følte meg litt usikker, men siden jeg skulle til toppen og bare så en topp, dro jeg mot høyre og fant posten. Tenkte at jeg ikke hadde råd til så mange slike svinger, og at jeg måtte skjerpe kompassbruken.Tapte ca 15 sek + 5-10 sek på stoppen tidligere på strekket.
5) (+8) Ut samme vei langs ryggen og retning mot den store gropa, men ble litt vinglete løping fordi jeg ikke helt fikk bestemt meg om jeg skulle følge tråkk eller kompass.
6) (+25) Vurderte en venstresving, men så ikke så mye å tjene på det. Retning ut mot veien mens jeg prøvde å utnytte tråkk. Kryssa veien ved det lille åpne området, og stoppa inne i skogen for å ta en nøyaktig kurs mot den store gropa. Følte meg litt usikker på om jeg var rett da jeg nærmet meg denne, men syntes jeg kunne ane høyden til venstre, dro ned og fant posten.
7) (+0) Retning mot veipasseringa, men valgte å følge et tråkk som gikk noe mer mot venstre siden jeg da ville bli fanget opp av stien. Likevel litt irritert på meg selv da jeg kom ut på sien og så at jeg kom ut såpass langt fra veien. Fra veipasseringa gjennom gropa, inn mellom kollene og langs gropkanten til søkket.
8) (+1)Gjennom gropa, skrått opp over ryggen og ned i neste grop.
9) (+4) Retning opp mot ryggen. Litt redd for å dra ned feil på andre siden og bli vasende i lia, men fikk øye på gropa til venstre og dro ned og fant posten.
10) (+11) Hørte at jeg ledet ved passeringa, men tenke at jeg startet såpass tidlig at det betydde lite, og at over halvparten av løpet gjenstod, så det var bare å jobbe på videre. Fra enden av merkaløypa videre langs gropa, og så retning forbi grop til høyre og gjennom den siste gropa før posten.
11) (+4) Retning over sti, forbi grop og ut ryggen. Deretter ut ryggen til sadelen mellom gropene, og tenkte videre at jeg skulle over to koller pga tolka også den grønne gropa som kolle. Stoppa opp da det gikk mye nedover selv om jeg bare hadde passert én topp, og kom til at jeg var ved nesa etter den lange kollen på tvers. Fortsatte litt usikker mot kollen før posten, over høyrekanten av denne og ble letta da det befant seg grop med post bak.
12) (+7) Gjorde en ny tolkningsfeil da jeg trodde det grønne søkket var en rygg. Men fikk da ikke kurvebildet til å stemme videre mot den vide gropa, og innså at jeg hadde løpt ut og over den hvite (og egentlige) ryggen ved siden av. Kom meg til bunnen av den vide gropa, og prøvde holde retningen to groper videre. Likevel litt usikker på hvor jeg passerte den siste gropa, men leste meg inn da jeg kom litt opp fra gropa og fikk oversikt.
13) (+6) Videre over kollen, langs grop og kolle til sadelen og skrått opp lia føltes veldig uoversiktlig og nølte en del. Sa til meg selv at jeg måtte bli flinkere til å stole på kompasset igjen
14) (+9) Retning over kollen og gjennom den store gropa. Over ryggen og trodde jeg skulle til en rygg på baksiden av gropa etter. Var i ferd med å runde for mye da en ny kikk på kartet avslørte at jeg skulle ned i et søkk.
15) (+1) Langs gropa, til venstre for den lange kollen og retning videre mot skiløypa. Deretter langs venstrekanten av kollen til gropa og langs lia til jeg ble fanget opp av søkket. Deilig med en post man kunne se på god avstand.
16) (+4) Retning inn i søkket og opp ved den lille gropa.
17) (+2) Ut ryggen. Litt unødvendig å løpe over toppen. Igjen en post man så tidlig.
18) (+12) Vurderte høyre om ryggen, men syntes rett på så like greit ut pga den store gropa foran posten. Veldig lite tråkk gjennom grasset på det halvåpne området, og lurte på om jeg var i ferd med å gjøre noe dumt. Men nå måtte jeg jo bare fortsette uansett. Kryssa gropa, litt opp søkket og så til høyre for å havne inn i riktig søkk. Uoversiktlig, og ble redd for å overse posten. Glad da den dukka opp.
19) (+6) Opp bakken. Kikka etter stikrysset for å se hvor jeg passerte stiene. Retning videre ut mot grop og åpent område. Frista til å stoppe opp da jeg ikke hadde fått øye på posten før jeg kom ut i åpent lende. Men sa til meg selv av jeg måtte fortsette, selv om det innebar at jeg måtte stå der ute og se forvirra ut. Men skjermen dukka heldigvis opp.
20) (+2) Letta da jeg fikk lokalisert den halvåpne stripa som førte inn mot skogen igjen. Inn i hjørnet, over ryggen og ned i gropa. Rakk å bli bekymra av ei lita luregrop før den riktige gropa og posten dukka opp.
21) (+4) Ryggen ut mot den gule stripa.
M) Sliten, men minte meg selv på at det ville være veldig ergerlig å miste en plassering på å ikke ha gitt alt.

Hørte at jeg leda med ganske mye da jeg kom i mål, men la først ikke så mye vekt på det siden jeg starta såpass tidlig. Var fornøyd med å ha jobba meg gjennom post for post til et solid løp, selv om feilen til 4.post og tolkningsfeil/småstopp til 11., 12., 13. og 14. gjorde at løpet ikke kjentes helt maks. Da jeg etter hvert innså at det kunne bli, og faktisk ble, medalje, var det egentlig ganske uvirkelig. Å ta en ny VM-medalje har vært noe jeg har drømt om, men som alltid har vært ledsaget av tanken at det sannsynligvis ikke kommer til å skje – det er ikke sånn virkeligheten er. Men virkeligheten kan visst overraske.

Strekktidene viser at jeg tapte klart mest i starten (1, 2, 4, 5 og 6). Spesielt til 2. og 6. post var det riktignok et fåtall løpere som løp veldig fort, men det viser jo fortsatt at det er mulig. Jeg er for egen del litt usikker på hvor mye av "tidstapene" som skyldtes teknikk og hvor mye som skyldtes fysikk. Men en god strekktid på det godt gjennomførte strekket til 3.post kan jo indikere at de i hovedsak var teknikken det skorta på. Både til 1, 3, 4 og 5 følte jeg at jeg var litt for usikker og nølende i orienteringa. Dette gjelder forsåvidt også strekkene til 2 og 6, men her tror jeg ikke jeg hadde tatt sjansen på mer offensiv løping selv om jeg fikk en ny mulighet.

Etter 6.post er strekktidene generelt bedre. At dette også gjelder partiet 11-14, der jeg følte jeg tapte tid, indikerer vel at dette var et område man fikk bedre betalt for mer omstendelig og sikker orientering. Det som er positivt her, er at det ser ut som jeg klarte å gire opp da jeg kom til den enklere avslutningen.

Kort oppsummert ser det vel ut som det er starten av løpet jeg må jobbe med: Å komme fortere inn i løpet og være mer offensiv der. Men totalt sett ser det ut til at jeg valgte en passende taktikk og "sikkerhetsnivå" for dette terrenget.
Vis kommentarer (1)

VM mellomdistanse (06.07.2017) VM mellomdistanse (06.07.2017)