O-festivalen mellom (25.06.2017)
Tid: 31:49
Gj.sn. HR: 166
Maksimum HR: 175
Var veldig lysten på en bedre gjennomføring enn i går... Et viktig punkt var derfor å hele tiden ta meg tid nok til å orientere, samme hvor sakte eller tungt det måtte føles underveis.

1) +4 (3) Retning til høyre for kollen til stien og videre til myra. Kom meg greit til søkket ved posten, men klarte ikke se på kartet hvor posten lå, og ble stående å klø meg i hodet og konferere med postbeskrivelsen. Rakk å tenke at dette kunne bli like miserabelt som gårsdagen, før jeg kom til at jeg antakelig skulle på andre siden av kollen foran meg. Letta da posten dukka opp, men litt irritert på meg selv for å ha stoppa for tidlig. +10-15 sek.
2) - (1) Retning forbi myr til stien. Dro bevisst litt venstre for å komme opp i det gule. Litt usikker da jeg passerte stien, men fikk øye på den store kollen til venstre før posten, og da var det bare å komme seg forbi denne og ned i søkket.
3) -2 (1) Ut gropa og mellom kollene. Retning videre mot den lille åpne myra. Like etter denne så man stor stein foran posten.
4) +1 (4) Løp over toppen for enkelthetsskyld. Retning ned og speida etter stor stein der det flata ut.
5) -11 (1) Bestemte meg for slak venstre/rett på. Retning mot stier/åpent område og kom ut akkurat i stikrysset. Over steingjerdet til neste sti, men ble så altfor opptatt av å finne småstiene videre, og knota litt før jeg bare fortsatte etter kompasset ned, over bekken og opp på neste kolle. Greit videre mot ledningen. Retning videre forbi høydepunktet til stien. Så steinen og derfra løp jeg på kurs og speida etter steinen. Tapte nok ca 10 sek på knotinga midtveis.
6) -3 (1) Retning og speida etter grop rett nedafor kant.
7) +5 (4) Retning mot kollen, men brukte altfor mye tid til å finlese på detaljene midtveis (2Xbekk, sti og liten kolle). Det skal ikke være nødvendig når posten ligger på en så stor oppfangende detalj. +5 sek.
8) +4 (3) Retning mot stien og videre mot toppen av den lange kollen. Fulgte denne til steinen og videre over myra og ut i stikrysset. Føltes tungt, men motstod fristelsen til å kutte ut kartlesinga. Brukte stor stein til venstre og søkk til høyre til å peile inn hvor jeg skulle ta av fra stien. Så posten på lang avstand.
9) -3 (1) Fikk dårlige minner fra i går da jeg så et skrålistrekk, så bestemte meg for å god kontroll bortover lia. Holdt høyden til stien, men fikk med meg bekk, to steiner og liten sti på veien. Deretter bort flata og passerte skrent og søkk til høyre. Dro litt opp og begynte å speide etter høydepunktet. Så litt for mange aktuelle kandidater, men fikk heldigvis øye på skjermen ved en av dem. Litt flaks skal man ha, men stoppa jo iallfall på riktig tidspunkt.
10) -9 (1) Ned til stien og forbi den store steinen til jeg var omtrent under streken. Føltes som et skummelt strekk, selv om posten lå på en stor kolle og man hadde myrsøkket foran. Valgte derfor nøyaktig retning via det jeg antok var en ganske tydelig kant (skrenten) midtveis. Videre ble jeg imidlertid redd for å rote meg bort for langt til høyre, og overkompenserte til venstre for sikkerhetsskyld. Tapte nok rundt 15 sek på defensiv løping her.
11) +1 (2) Ned til venstre for kollen, langs denne og retning videre forbi bekkene til stien. Speida etter steinene ved passering bekker, og fikk dermed fastslått hvilken høyde jeg lå på. Trodde jeg passerte mellom høydepunkt og nese, men ble usikker siden jeg følte jeg løp på et platå jeg ikke kunne finne på kartet. Stoppa ca 40 meter før posten og speida meg rundt. Fikk øye på noe høydepunktliknende litt til venstre, og så også ganske raskt skjermen da jeg nærma meg. +5 sek.
12) -5 (1) Retning og speide etter steinen
13) +3 (6) Ut på stien og så på lang avstand hvor jeg skulle inn i skogen
14) +3 (2) Første halvdel av strekket var repetisjon fra i går (inn søkk og opp i stor grop). Deretter retning videre over ryggen, kikka etter det åpne området til venstre og fikk tidlig øye på postskjermen.
15) +5 (4) Retning over myra mot kollen. Men litt for dårlig retning og sikta meg inn på noe kolleliknende for langt til høyre. Fikk heldigvis øye på skjermen og fikk justert kursen. +5 sek.
16) +5 (6) Ut på det åpne området og en liten sjekk av at jeg ikke tabba meg ut på feilløping på slutten. Må bli bedre til å gire opp på sånne strekk.
M) +1 (4) Har prøvde å gi hamstringen en gradvis tilnærming til "full spurt" i avslutningen på løpene i år. Følte jeg var rundt 95% nå, så er i rute til VM.

Godt å få til et brukbart løp etter gårsdagens miserable innsats. Rundt 50 sekunders tidstap totalt er årsbeste, men dette henger nok også sammen med at jeg tidvis valgte å ta med meg relativt mange smådetaljer i orienteringa i dag. På mange strekk syntes jeg riktignok at jeg fant en bra balanse mellom forenkling og kontroll/sikre angrepspunkt, og spesielt i skrålia tror jeg det er lurt med høy grad av kontroll i dette terrenget, men gjennomføringa av 7. og 10.strekket, som egentlig bare er en god retning mot en stor kolle, irriterer meg.

Fysisk var det ingen topp dag, men iallfall bedre enn i går, og orka å pushe hele veien i dag. Ser at jeg har litt å gå på mtp å slå om når det blir lettløpt på slutten. Det er vel ikke helt uventa mtp treninga de siste 7 månedene, men tror nok litt av det kan kompenseres for ved å være litt tøffere mot meg selv.
Vis kommentarer (0)

O-festivalen mellom (25.06.2017) O-festivalen mellom (25.06.2017)