VM-uttaksløp mellomdistanse (13.05.2017)
Tid: 34:35
Gj.sn. HR: 172
Maksimum HR: 179
Et løp jeg inntil for 3 uker siden var svært usikker på om jeg kunne løpe. Planen var å orientere kontant og sikkert hele veien, med spesielt fokus på kompassbruk.

1) +1.16 (27) Hadde sett på postbeskrivelsen at det var 160m til startpost og dermed god tid til å planlegge førstestrekket, men klarte aldri ta meg denne tida fordi jeg samtidig også var redd for å ikke klare å sette ei bra åpningsfart. Så at man kanskje burde sno seg litt rundt myrer etc, men ble i stedet en rett-på-variant, forsåvidt med brukbar kontroll, men med to tidkrevende myrbad innlagt. Havna i tillegg litt langt høyre inn mot posten fordi jeg trodde jeg hadde kommet lengre på hogstfeltet, men grei kontroll inn mot posten iallfall.
2) +8 (8) Planen var å ligge oppå kollene, men holdt likevel på å dra ned lia i starten. Fikk imidlertid orden på stier/slep og så det åpne området og posten på god avstand.
3) +22 (11) Over myra og opp søkket. Følte imidlertid at jeg kava meg inn i det som var av kvist og busker, og tenkte at nå var jeg i ferd med å ødelegge løpet på masing og stressing. I stedet for å fortsette rett på etter stien, valgte jeg derfor å bruke stien inn mot posten for å få en sjanse til å roe meg og komme på forskudd med orienteringa. Dette funka heldigvis, og bra kontroll forbi kollen og opp i søkket til posten.
4) -1 (1) Mot den store gropa, videre til den grønne gropa og litt til venstre til posten.
5) -5 (1) Skrått ut på stien. Til venstre for gropa og retning mot neste grop.
6) +1 (2) Ut på stien, opp og langs venstresiden av kollen.
7) +20 (6) Feilvurdering å løpe rundt (ser nå at det ikke går så mye opp og ned rett på), men gjennomførte bra og gikk rett i.
8) -1 (1) Mulig jeg burde løpt mindre vinkel i starten, men kunne iallfall løpe fort på sti, videre langs myra og retning fra myrhjørnet.
9) -6 (1) Så ingen gode rundt-alternativer og dermed retning gjennom bushen. Bedre løpbart enn frykta. Videre over en kolle og lang bakke opp til toppen av neste. Litt flaks at det var en løper på posten da jeg nærma jeg, ellers vanskelig å spikre gropa helt eksakt.
10) -3 (1) Retning ned søkket og over kollen. Hadde et godt bilde av kurvene videre mot posten og rett i.
11) -4 (1) Ut mot stien, langs myra og inn mellom kollene. Havna litt langt ned mot myra pga noen vindfall, men ser ikke ut som jeg tapte noe særlig på det.
12) +3 (2) Ut søkket, retning over myra og langs høyrekanten av kollen.
13) +3 (3) Fikk sett gjennom sisterunden på passeringa. Viktig å vinkle riktig fra enden av merkaløypa. Ned bakken, over myra og inn bak kollen.
14) -6 (1) Så ingen gode rundtalternativer, så ble å stå på best mulig rett på. Kontroll med hogstfelt, koller og groper underveis. I ferd med å dra for langt høyre inn mot posten, men fikk øye på skjermen.
15) +7 (15) Retning og til venstre for den grønne kollen. Da jeg kom ut på hogstfeltet, hadde jeg sett for meg å komme ganske rett på sadelen på andre siden av søkket, og måtte stoppe et par sekunder for å forsikre meg om hvor jeg skulle. Inn sadelen og ned i posten.
16) +6 (3) Forbi kolle og myr og litt til høyre for de verste grønnstripene. Så hvor jeg skulle da jeg kom ut på det åpne området, og valgte trasé etter der det så best ut.
17) +10 (17) Opp, ned, opp. Sliten eller for snill mot meg selv ifølge strekktidene.
M) +5 (15) Hadde bestemt meg for å ikke spurte maks pga skaden og holdt meg til det, selv om den kjentes da jeg prøvde å iallfall lange ut litt ned bakken.

En dårlig start, som jeg heldigvis klarte å snu til et solid løp fra 3.post. Skjønner likevel ikke helt at resultatet ble så bra som det ble mtp lite fartstrening i vinter, men med mindre Emitagene mine var infisert av virus, får man jo tro resultatlista stemmer.
Vis kommentarer (0)

VM-uttaksløp mellomdistanse (13.05.2017) VM-uttaksløp mellomdistanse (13.05.2017)