KM mellom VAOK/AAOK (07.05.2017)
Kategori: Konkurranse
Tid: 29:51
Gj.sn. HR: 167
Maksimum HR: 175
Målet i dag var å få en best mulig gjennomkjøring, både teknisk og fysisk, foran VM-testløpene i Estland neste helg. Fokus var å legge enkle, gode planer og hele tiden ta meg nok tid til å orientere.

1) (+37 vs H17-20)Langt og egentlig god tid til å lese kart til startpost, men litt glissen merking gjorde at jeg ble løpende mye og kikke etter startposten. Fikk imidlertid grei oversikt over 1.strekket. Var litt usikker på hvordan det var i lia, men ville gjerne spare den ekstra høyden man fikk over toppen. Lia viste seg å være grei. Dro under stupene, opp etter skrent med stein, videre inn søkket og ned i posten.
2) (+6) Sjekka retningen og sikta til høyre for stupet. Videre opp søkket på andre siden. God sikt og lett å bruke kurver og skrenter til å se hvor man skulle opp. Så at 3.strekket var et typisk retningsstrekk der man ble fanget opp av kollen foran posten.
3) (+5) Knota litt med å komme meg ut i riktig retning, men deretter bare å sikte mot kollen og fant posten bak.
4) (+34) Tenkte dra mer eller mindre rett på og bruke myra som et sjekkpunkt underveis. Borte ved grøftesiget oppdaget jeg imidlertid barrieren (skrentrekka) før det neste søkket. Ble veldig i tvil om jeg skulle dra til høyre eller venstre for denne. Landa på høyre, men ble mye knot i busker og kratt før jeg kom meg bort til søkket. Derfra så man skrent og stup på motsatt side og dermed hvor jeg skulle opp. Litt vanskelig å anslå tidstapet på dette strekket, men kanskje 15-30 sek.
5) (+17) Tenkte jeg måtte skjerpe meg etter et dårlig 4.strekk. Planen var å ligge på kollen langs streken første del av strekket. Dårlig utgangsretning (brukte nok kurver mer enn kompass...) gjorde imidlertid at jeg raskt var på vei ned lia, og tenkte det var bedre å fullføre venstre. Kom meg ned på stien og tok opp ved den utydelige myra til venstre.
6) (+47) Inn søkket og bare å løpe opp til myra. Retning mot "land" på andre siden av myra. Litt usikker på hvordan det var best å ta posten. Bestemte meg for å runde grøntfeltet som stakk ut i myra. Fikk med meg en av steinene og tok opp i passe avstand etter det. Trodde jeg så skrenten på vei opp, og det viste seg å stemme siden høydepunkt og post dukke opp like bak.
7) (+46) Hadde egentlig tenkt å skrå til venstre ned på myra igjen, og løp noen meter i denne retningen. Men fikk øye på en fristende hvit stripe gjennom det grønne til høyre, og sammen med at det hadde vært tett opp fra myra mot 6.posten, fikk dette meg til å endre veivalg. Gjennomførte greit, men tapte nok litt på det (pluss at jeg gjorde strekket mer komplisert enn nødvendig). Etter veien opp det grønne søkket, og fra myra så man kollen man skulle opp på. Litt usikker på hvor jeg kom opp på kollen, men så de to steinene og fant posten rett bak. Så aldri venstresvingen i hvit skog, som sannsynligvis hadde vært et bra valg på dette strekket.
8) (+40) Veldig usikker på høyre vs venstre. Venstre var nok bedre, men valgte høyre delvis fordi jeg undervurderte klatringa opp fra dalen drøyt midtveis. Starta imidlertid med å løpe 90 grader feil ut fra posten, men oppdaga det heldigvis fort. Grei gjennomføring resten. God kontroll med stupene siste del av strekket og runda kanten inn i posten. Kan se ut som jeg tapte 10-15 sek ut fra posten og 15-20 sek på veivalget.
9) (+23) Hadde tenkt å løpe rett ut venstre og tror nok det hadde vært klart best (~20 sek forskjell). Opplevde imidlertid kanten bak posten som høyere og brattere enn forventa, og ombestemte meg derfor til en variant over kollen. Greit når man kom over i det store søkket.
10) (+13) Retning over myra, opp mellom kollene og ned mot høyrekanten av vannet. Tenkte bruke kollen foran ringen til å styre mot posten, men fant ei merkaløype å følge i stedet.
M) (+13) Noe vanskelig å følge merkaløypa. Fristende med full spurt for å ikke bli forbiløpt, men venter ennå litt med det.

Alt i alt mye bra, men veldig irriterende at jeg ikke klarte å gjennomføre det som var hovedfokus overalt. Både til 4., 7. og 8. tapte jeg tid fordi jeg ikke investerte nok i strekkplanlegging, ut av både 6. og 8. tapte jeg tid å på ombestemme meg basert på øyeblikksinnskyelser, og ut fra 4. og 7. var retningen dårlig/mangelfull. Samtidig skal jeg ikke være altfor streng med meg selv i årets tredje økt i konkurransefart, spesielt siden begge de to første var i terreng hvor man i stor grad kunne løpe rett på, og dermed ta detaljplanlegginga litt underveis.

Fysisk var formen helt grei, selv om overskuddet var noe mindre enn forrige helg. Tross lite spesifikk trening virker det som om jeg på en eller annen måte har klart å bli sterkere til å løpe i terrenget enn i fjor, så blir det jo spennende å se neste helg hvordan farta er målt mot langt tøffere motstand.

Ellers takk til Kjell Erik for skygging underveis og tilbakemeldinger etter løpet.
Vis kommentarer (0)

KM mellom VAOK/AAOK (07.05.2017) KM mellom VAOK/AAOK (07.05.2017)