Venla 1.etp (18.06.2016)
Tid: 44:40
Gj.sn. HR: 173
Maksimum HR: 180
Min første førsteetappe i 10mila/Venla. Ida, Andrea og Kjersti på de neste etappene. Hadde, med en god porsjon flaks (laget ble DNF i fjor), fått startnummer 161, og dermed en ok startposisjon. Planen var å være offensiv, men tålmodig (spesielt i starten).

1) +3 (2/338) Starta omtrent midt i 5.-6.rekke, og pga av dette (og kanskje også pga dårlig spissa albuer) ble jeg såpass innesperra i starten at det tok tid å komme seg ut til kanten for å komme forbi. Følte dermed at jeg lå litt lenger bak enn ønska ved startpost, men hadde bestemt meg på forhånd for å ikke stresse med det. Men hadde iallfall fått kikka på førstestrekket, og bestemt meg for mer eller mindre rett på. Etter startpost var det relativt uoversiktlig ungskog, og det ble å ligge i litt vekslende rekker mens jeg passa på at det gikk i riktig retning. Kom ut på slepet og fulgte det til vekstgrensa, men der fortsatte alle foran meg videre bortover slepet. Å bli alene på 1.strekket i Venla var ikke helt etter planen, men etter å ha sjekka kart og kompass en gang til, bestemte jeg meg for å fullføre det jeg hadde bestemt meg for. Retning over myra og til hogstfeltet. Så en annen løper lenger til høyre på hogstfeltet. Retning videre opp første kant, til neste kant, forbi skrenten, opp til myra, over myra og bort til søkket mens jeg så resten av gjengen til min gafling kom inn fra venstre.
2) +5 (7/338) Retning mot den gråflekka kollen før posten, gjennom gropa på toppen og videre ned i søkket. Noen nestenkræsj med folk i kryssende retning.
3) +52 (98/338) Var ikke nøye nok med retningen ut av posten. Trodde jeg passerte omtrent ved det nederste grå området, men jeg i virkeligheten lå rett til høyre for streken. Dermed ble retningen videre også feil, og trodde helt gjennom grøntfeltet at jeg lå litt lenger ned i lia. Lå sammen med noen andre løpere også. Etter grøntfeltet dukka det opp en stor stein til høyre foran meg. Tenkte først det var steinen rett i forkant av det grønnstripete området. Men innså heldigvis at dette var en STOR stein, og at jeg dermed måtte være altfor langt opp. Så posten på god avstand, men måtte også konstatere at jeg hadde rykka en del bakover i køen. Tapte 20-30 sek.
4) +6 (8/676) I køen ned til stien og retning videre. Ante myra til venstre. Inne i grønten dro en del mer til venstre, men fornøyd med at jeg stolte på kompasset og kom meg rett opp til og inn mellom høydepunktene.
5) +1 (3/676) Retning ut mot veien. Fortsatt kø, men noe mer glissen enn på forrige strekk. Hadde retning, kurver (helning) og ev myrkanten bak posten som hovedplan, men da det var så god sikt at man også så den store steinen til høyre, ble posten lett.
6) +55 (80/675) I køen ut til stien. Ble med på stien forbi den verste grønten, men dro så inn i skogen i henhold til egen plan. Merka at jeg fikk med meg noen av løperne bak. Kryssa det grønne søkket og retning opp mot kollen. Traff igjen løperne som hadde runda mer opp mot kollen. Hadde egentlig tenkt å løpe nede i myra hele veien, men ble med en tur opp på kollen før jeg syntes det gikk altfor mye til venstre og skrådde ned på myra. Tjente på det. Så ei gruppe foran oss oppe i lia etter myra. Valgte å løpe opp ryggen for å kunne løpe på de grå/åpne områdene på toppen, selv om mange holdt mer til høyre. Ble litt usikker da jeg ikke fikk tak på den grå kollen i enden av toppen, men hadde såpass god kontroll på kanten til venstre at jeg valgte å fortsette på retning for å komme meg ned i søkket og treffe skrenten. Så en kant med noe skrentliknende, men ingen post. Prøvde å få tak på kollen bak posten til venstre, innså at jeg var kommet litt for langt, snudde, fant posten og kom meg inn i køen igjen. Tapte 15-20 sekunder inn i posten, pluss noe på strekket (burde helst løpt til venstre for kollen midtveis (vurderte det, men var litt skeptisk til myra i starten). Eventuelt iallfall bedre å løpe mer rett på i starten og ikke opp på kollen midtveis i det hele tatt på min variant)
7) +1 (3/675) Så en del løpere fortsette mot høyre, men fulgte planen og hadde ryggen på et par løpere ganske rett ned lia. Videre retning mot det hvite platået. Fikk egentlig aldri tak på verken myr eller at skogen gikk fra grønn til hvit, men det dukka etter hvert opp en post (TV-post), så da var det jo greit. Likevel følelsen av å ha hatt litt for dårlig kontroll.
8) +5 (4/1345) Ned mot stien og sti ut til veien. Avanserte et par plasser på veien. Opp hogstfeltet og retning mot steinen. Fikk også med den grå nesa til venstre på vei opp, og var dermed rimelig trygg på at køen gikk i riktig retning.
9) +28 (201/1345) Over hogstfeltet, opp på kollen og slepet ut til den store stien. Trodde imidlertid jeg kom ut på stien før stikrysset, og ble usikker da det ikke dukket opp. Da jeg også kom uventa fort til den grå kollen, ble jeg usikker på om jeg var ved denne eller bare ved et grått felt litt før. Valgte derfor å fortsette noen meter til jeg så rundt svingen og visste at jeg var rett, og så ta kurs mot den lille grå kollen før posten. De fleste hadde dratt inn i skogen tidligere, men lå sammen med et Järla-lag. Enten fikk jeg ikke vinkla godt nok, eller så hadde jeg løpt litt lenger på stien enn jeg trodde, for plutelig hadde jeg passert en potensiell kolle uten å finne noe som minnet om post bak. Så at det var et lite (halv)åpent området bak posten, syntes jeg så noe slikt litt til venstre, løp i denne retning og fikk hjelp av et par løpere på vei ut av posten før jeg også fikk øye på skjermen. Tapte 15-20 sek.
10) +7 (4/1344) Inn i køen igjen. Tett første del av strekket og over myra, så var nøye med å sjekke at det gikk i riktig retning. Etter myra bedret imidlertid sikten seg, og man så posten på lang avstand.
11) +19 (7/1344) I køen over myra ut til stien og videre inn mellom kolle og vekstgrense. Nøye med retningen, men fikk vekstgrensa videre nedover og så var det bare å komme seg gjennom litt bush til steinen.
12) +4 (4/675) Mot hogstfeltet. Så steinen på andre siden, og kunne dermed konsentrere meg om å løpe (noe som var bra, da spesielt første del var gropete og kvistete så det hold). Etter steinen dro mange mer til venstre enn dit jeg skulle. Tenkte det gjaldt å gå rett i denne gaflinga for ikke å tape terreng igjen, og tok en god retning. Så akkurat ryggen på et par løpere i den retningen kompasset pekte, og fulgte disse innunder skrentene til posten.
13) +7 (24/675) Opp kanten. Innså at jeg sannsynligvis hadde kort gafling her, og at det var relativt enkelt til mål. Holdt meg langs kanten og leste på de åpne områdene til posten dukka opp.
14) +3 (6/1345) Fikk ryggen til Halden og et lag til ut av posten og hang meg på. Det gikk fort, men tok meg tid til et par sjekk av at det gikk i riktig retning. Visste uansett at vi ville bli fanget opp av en av veiene. Hadde hittil følt meg greit sprek, men da det gikk slakt oppover på veien, merka jeg at jeg var blitt temmelig stiv og sleit med å gire om. Tapte noen meter til Halden på veien, men tok de igjen inn i posten. Tok inn etter slepet, ned, langs skrenten og posten dukka opp.
15) +2 (7/1345) Igjen bare å henge på etter beste evne. Men tok meg tid til å følge med på kartet og retningen, da jeg tenkte at dette er et strekk folk kan finne på å gjøre dumme ting på. Men kom oss ut på jordet uten problemer og fant posten.
16) +7 (10/1345) Hadde som mål å holde ryggene foran lengst mulig. Var spent på om det var tetgruppa jeg lå i, eller om det lå noen foran oss.
M) Skulle gjerne hatt mindre stive bein for å kunne gitt de andre litt kamp. Vurderte å gjøre et forsøk på å holde Fossum bak meg på oppløpet, men siden vi uansett ikke lå først, tenkte jeg det var bedre å spare de siste kreftene til langsida ned langs vekslingsplankene og veksle foran, noe jeg også klarte (veksla dermed som nummer 5, men stempla inn som nummer 6).

Totalt sett brukbart fornøyd. Litt irriterende med bommen til 3.post, der jeg ikke klarte å utnytte de plassene jeg hadde avansert på førstetrekket fullt ut. Bommene inn i 6. og 9.post klarte jeg heldigvis å begrense ved å lese meg raskt inn igjen. Det jeg er mest fornøyd med, er at jeg var offensiv så lenge kreftene holdt, og at jeg skjønte når toget gikk på slutten og kom meg med der (selv om jeg ikke visste om det var teten jeg hadde heng på). Men så er det bare å innse at det fortsatt gjenstår en del trening før den fysiske formen er god nok til å leke med de store. Muligens kunne jeg fått en billigere reise fram til avslutningen ved å unngå feilene på 3., 6. og 9.post, men det blir bare spekulasjoner. Det er også vanskelig å si hva som hadde skjedd om jeg hadde kjørt mer vinn eller forsvinn-taktikk over jordene på slutten (med stor fare for total i stedet for delvis stopp pga stive bein). Hadde det vært kamp om seieren på sisteetappe hadde det vært lite å tape på å prøve, men nå føltes det tross alt bedre å prøve å sikre at jeg kom meg til veksling på nogenlunde anstendig vis.
Vis kommentarer (0)

Venla 1.etp (18.06.2016) Venla 1.etp (18.06.2016)